afbeelding van Dimitri Suls

Door Dimitri Suls

dinsdag, 18 april, 2017

Als je het reilen en zeilen van Salesforce volgt heb je ongetwijfeld al gehoord van Salesforce Lightning.

Maar wat betekent die Lightning nu precies?

 

Wanneer Salesforce een product of technologie aanduidt met “Lightning” mag je veronderstellen dat het modern én toekomstgericht is.

Enkele concrete voorbeelden:

  • Lightning Experience: De nieuwe, frisse gebruikersinterface voor de desktop.
  • Sales Cloud Lightning: De term voor de alom bekende Sales Cloud in een nieuw jasje mét nieuwe features waardoor je intuïtiever te werk kan gaan.
  • Lightning Bolt: De technologie die het mogelijk maakt om Salesforce Communities te maken met een volledig eigen design.
  • Lightning Sync: Een verzamelnaam voor de connectors met Outlook, Microsoft Exchange, en Google Apps.

Lightning is de nieuwe, modernere gebruikersinterface van Salesforce. Onderliggend is Salesforce nog steeds dezelfde cloudapplicatie: je data, je velden, je rapporten enzovoort blijven ongewijzigd. Lightning Experience is een hedendaagse laag hierop. Eén van de vele voordelen van Lightning Experience is onder andere dat de productiviteit van de gebruiker verhoogt doordat er meer functionaliteiten op één scherm te zien zijn. 

Door de modernere look & feel is het een plezier om te navigeren door de Lightning Experience en voelt het onmiddellijk vertrouwd aan. Er zijn veel invloeden van de mobiele Salesforce1 app waardoor je geniet van een naadloze ervaring tussen beide. Bovendien zijn er een heleboel nieuwe en innovatieve features uitgebracht exclusief voor de Lightning Experience: https://www.salesforce.com/campaigns/lightning/

 

En wat zijn die Lightning Components dan precies?

Zoals de naam het zegt: dit zijn afzonderlijke componenten. Grote of kleine stukjes functionaliteit die je op bestaande paginalayouts kunt plaatsen. Dergelijke Component wordt ontwikkeld door een Salesforce Developer waardoor er functionaliteit volledig op maat kan gemaakt worden. Ook zijn er Lightning Components beschikbaar via de AppExchange, de online business app store van Salesforce.

Momenteel voorziet Salesforce ook al enkele standaard Lightning Components zoals List View, Report en Related Record(s). Salesforce zelf zal ook steeds meer en geavanceerdere Lightning Components voorzien! 

 

Lightning App Builder

Eens ontwikkeld of geïnstalleerd van de AppExchange, kan je de Lightning Component plaatsen waar je wil, en deze zo vaak hergebruiken als je wil!

De Lightning Components zelf kan je ook instellen a.d.h.v. attributen die je kan invullen via de Lightning App Builder. Zo kan je de Lightning Component instellen om bv. max 10 of 50 records te tonen, of om bv. meer of minder velden te tonen.

 

 

Het grote voordeel van Lightning Components en de Lightning App Builder is dat je standaard Salesforce-pagina’s kunt uitbreiden met extra functionaliteiten, al dan niet op maat gemaakt. Hierdoor blijft de gebruiker vertrouwd met de schermen en wordt zijn flow niet doorbroken. In Salesforce Classic is dit anders met de oudere Visualforce-technologie. Indien je dan een functionaliteit op maat wil toevoegen aan je pagina, moet de volledige pagina vervangen worden door een geprogrammeerde pagina en is de standaard functionaliteit van Salesforce dus verloren.

 

Maar nu genoeg theorie! Hierbij enkele inspirerende praktijkvoorbeelden

Een klant wil zijn bestanden per record kunnen opladen en categoriseren. Onze Lightning Component, Record Folders, laat toe om bestanden op te laden per mapje/categorie. Het leuke aan deze Component is dat het kan hergebruikt worden op elke Object-pagina! Bestanden kunnen dus gestructureerd worden binnen een Opportunity, Account, een Custom Object, .. 

 

 

Een specifieker voorbeeld:

Een klant splitst zijn Opportunity Amount op over meerdere jaren. We houden reeds via een Custom Object de Amount per jaar bij. Echter via een standaard Gerelateerde Lijst is het niet productief om elk jaar-record te openen, de Amount in te vullen en telkens apart te moeten opslaan.

Via deze Component kan de gebruiker de Amount van elk jaar achtereenvolgens invullen en alles tegelijk opslaan, zonder eerst op “Bewerken” te moeten klikken. En de Total Amount op Opportunity zelf wordt meteen automatisch herberekend, in hetzelfde scherm!

 

Conclusie

Lightning Components kunnen op nog veel andere manieren gebruikt worden! De mogelijkheden zijn legio. Bij deze sluit ik deze post graag af met nog 3 voorbeelden om je alvast te laten nadenken over de (bijna) oneindige mogelijkheden van deze Lightning Components.

1) Een Lightning Component kan gestart worden via een Action-knop:

2) Of via de nieuwe Lightning Utility Bar onderaan:

3) En om af te sluiten, via de Lightning Out technologie is het zelfs mogelijk om Salesforce Lightning Components weer te geven op eender welke website, zonder een iframe, en zonder dat hiervoor een integratie moet opgezet worden!

Ik hoop alvast dat je hierbij een duidelijk beeld hebt over de mogelijkheden van Lightning Components, de toekomst van deze technologie is alvast veelbelovend.  
Gebruik jij Salesforce en ben je nieuwsgierig wat Salesforce Lightning voor jouw organisatie kan betekenen?

 

Contacteer ons via info@cloudinnovation.be voor een Lightning Readiness Test waarbij we uw Salesforceomgeving analyseren en samen een stappenplan uitwerken.