afbeelding van Dylan Mensaert

Door Dylan Mensaert

vrijdag, 12 mei, 2017

De bouwstenen leggen voor een online forum of platform kan een hele opdracht zijn. Salesforce Community Cloud maakt het je net iets gemakkelijker om dit te realiseren. Dankzij een aantal slimme tools  baant Salesforce zich met deze visie duidelijk een weg naar de toekomst!

 

Een Salesforce Community, wat is dat nu precies?

Wel, als je een Community opzet maak je eigenlijk een online platform die toegankelijk is voor een groot aantal gebruikers waarmee je bepaalde informatie deelt uit je Salesforce omgeving. That’s it!

Uiteraard komt er heel wat meer bij kijken. Gelukkig heeft Salesforce het ons niet te moeilijk gemaak, er zijn namelijk 3 soorten Communities:

  • Customer Community: Klanten kunnen met elkaar communiceren om hun ervaring te delen en elkaars vragen te beantwoorden. Een voordeel hiervan is dat het aantal support cases daalt terwijl je klantentevredenheid stijgt. Denk bijvoorbeeld aan een supportforum.
  • Partner Community: Maak informatie gemakkelijk toegankelijk voor je partners zodat jullie samenwerking nog vlotter verloopt. Laat partners leads aanbrengen, werk samen aan salesopportuniteiten, deel opleidingsdagen en stel marketing collateral beschikbaar.
  • Employee Community: Een plaats waar alle werknemers kunnen deel uitmaken van conversaties over bepaalde topics, informatie kunnen terugvinden over HR gerelateerde zaken, zich inschrijven voor interne opleidingen, etc.

Hier vind je alvast een eerste introductie van deze Communities:

http://www2.cloudinnovation.be/salesforce-communities

Let’s get to the good stuff: het opzetten van een Community!

Community Builder: where the magic happens!

Met de Community Builder kan je pagina’s maken, branden en publiceren. Dit zal enorm vertrouwd aanvoelen indien je reeds ervaring hebt met content management systemen.

Bij het aanmaken van een nieuwe pagina kies je een layout waarmee je de ruwe structuur van je pagina definieert. Zo kun je een ontwerp realiseren die volledig aanleunt bij jouw noden. Bovendien kunnen pagina’s ook naar elkaar verwijzen waardoor je elke gebruiker snel laat navigeren doorheen je platform.

Je hoort het waarschijnlijk al donderen in Keulen? Al die pagina’s, hoe maak ik een uniforme branding? Geen nood, de stijl van je platform kun je over alle pagina’s heen doorvoeren zodat deze exact overeenkomt met die van je bedrijf. Zo bereik je een consistente look and feel, volledig aangepast naar jouw merk en smaak.

 

 

En wacht even... zijn dat Lightning Components?

Dat klopt, je kunt deze perfect gebruiken op elke pagina. Zo kun je elke Lightning Component naar een gewenste plaats slepen op de pagina, net zoals bij de Lightning App Builder.

Tenslotte worden alle pagina’s naadloos weergegeven op ieder toestel. Dit zowel op smartphones, tablets als laptops.

Lightning Bolt - maak Community templates!

Met Lightning Bolt heb je de mogelijkheid om al je werk in de Community Builder te bundelen in een Lightning Bolt template. Ook dit werkt gelijkaardig aan bestaande CMS oplossingen. Laten we ons even verdiepen in de wereld van templates, want wat houdt dit precies in? Een template is een package die een groep van pagina’s, lay outs en Lightning Components bevat, allemaal in een globale stijl.

 

 

Alles kan lightning fast. Met deze visie heeft Salesforce reeds een eigen template ontwikkeld, Napili. Deze bevat heel wat pagina’s die je snel op weg helpen. Zo kun je keuze maken uit Home, Login, Contact Support, User Profile en veel meer. Deze kun je via de Community Builder volledig naar wens aanpassen.

Je kunt ook je eigen templates aanmaken, geheel naar jouw smaak. Deze kan je dan exporteren, waarna deze verschijnt in je Lightning Bolt omgeving. Tenslotte kun je jouw template in een package steken en verdelen naar eigen omgevingen of zelfs klanten.

 

Visualforce - voor het zwaardere werk

De Community Builder is een fantastische tool om een Community op te zetten zonder ook maar één letter code te schrijven. Echter zijn er altijd scenario’s waarbij niet al deze features toereikend genoeg zijn. Gelukkig heeft Salesforce ook hiervoor, reeds enkele jaren geleden, een oplossing ontwikkeld: Visualforce. Dit is een component gebaseerd framework waarmee je op je Community gebruik kan maken van uitgebreide op maat ontwikkelde pagina’s. Aangezien dit framework uitsluitend via code ontwikkeld kan worden zul je je moeten wenden tot een developer met de nodige kennis.

 

Community Workspaces - Jouw eigen command center

De Community Workspaces is je centrale plaats waar elke Community feature makkelijk bereikbaar is. Zo is de eerder besproken Community Builder hier maar een klik vandaan.

Laten we even de andere functies overlopen:

  • Moderation: Screen je Community op gemarkeerde berichten, commentaren en dossiers.
  • Content Targeting: Beheer de onderwerpen, discussies en aanbevelingen binnen je Community. Zo kun je populaire onderwerpen extra in de verf zetten.
  • Dashboards: Krijg interessante informatie over je Community te zien in mooie dashboards. Hou zo de nodige toezicht zodat je meteen kunt ingrijpen waar nodig.
  • Administration: Verschillende Community settings kunnen hier beheerd worden. Onder andere de Community naam en url kun je hier in een handomdraai veranderen.

 

 

Bovendien kan je jouw Community blijven uitbreiden met nieuwe Components die beschikbaar zijn op de AppExchange. Je kan bijvoorbeeld een extra component op de pagina zetten waarmee je inschrijvingen voor events beheert.

Community - Jij bepaalt wat de Community Members zien

Een Community is een laag op jouw eigen Salesforce-omgeving. Echter, jij hebt de controle over welke data je openbaar maakt voor de Community Members. Een fantastisch punt aan Community Cloud is dat je Salesforce data meteen beschikbaar is, zonder hiervoor extra connectors of synchronisaties op te zetten. Denk aan al de tijdswinst! Synchronisaties lopen vaak fout en hebben heel wat complicaties. Denk maar aan het wijzigen van objecten en velden. Telkens je een nieuw veld toevoegt of verwijdert moet je de synchronisatie aanpassen. Dit verloopt vaak via communicatie naar een derde partij, wat heel wat extra werk met zich meeneemt, een zeer vervelende taak dus. Met Communities heb je hier geen last van aangezien al je Salesforce data, afhankelijk van je license, meteen beschikbaar is in je Community.

Versterk de band met uw partners, klanten én werknemers

Je hebt reeds een goed beeld van wat een Community inhoudt en hoe je deze kunt opzetten. Dit was echter een tipje van de sluier, want Community Cloud bevat nog veel meer! Verscheidene van onze klanten zijn reeds overtuigd van deze oplossing en gebruiken op dit moment de Communities die wij voor hen opgezet hebben.

Onze klant, iMinds (now imec) gebruikt Communities om een complexe project management structuur te beheren. Terwijl vroeger alles manueel verliep via formulieren en mail bevinden alle gegevens zich nu in het online platform. Hierdoor verloopt het volledige proces ook efficiënter. Download hier het Customer Success verhaal. Communities is dus een interessante oplossing om de band te versterken met uw klanten, partners en werknemers.

Meer weten?

Neem contact op via sales@cloudinnovation.be en wij geven jou alvast een eerste introductie van de mogelijkheden.