afbeelding van Hans De Smet

Door Hans De Smet

donderdag, 22 juni, 2017

Twee weken geleden rolde Salesforce wereldwijd haar 53e release uit. Zoals steeds bij de laatste kwartaalupdates ligt er opnieuw een sterke nadruk op nieuwe features en het finetunen van de Salesforce Lightning Experience (een nieuwe UI die Salesforce ontwikkelde om nauwer aan te sluiten bij het modulaire en responsieve karakter van het huidige web). Daar waar Lightning in vroege releases geregeld wat trager durfde te zijn in vergelijking met de Classic interface, merken we de laatste releases steeds een zeer sterke vooruitgang in gebruiksvriendelijkheid, feature completeness én snelheid.

Ook in deze Summer 17 Release heeft Salesforce opnieuw grote stappen gezet om gebruikers verder te overtuigen van de voordelen van Lightning en de leidende positie van het Salesforce-ecosysteem in het algemeen. Na twee weken gebruik van de nieuwe release, zetten wij alvast enkele van onze favoriete features en verbeteringen op een rij. De volledige release notes kan je hier downloaden en nalezen.

Sales Cloud

Field History Related Lists aanwezig in Lightning: Tot deze release was het in Lightning niet mogelijk om de field history (een lijst van instelbare wijzigingen die in het verleden gebeurden op het record) op de page layout te plaatsen. Sinds deze versie is de feature ook beschikbaar in Lightning, wat het veel makkelijker maakt om te auditen of menselijke fouten op te sporen.

Keyboard shortcuts: Een feature die vooral power-users zullen appreciëren, is de toevoeging van shortcuts in de browser zelf. Je kan nu bijvoorbeeld een record opslaan door CTRL+S (of CMD+S op macOS) te drukken. Een volledig overzicht van alle shortcuts die binnen het huidige scherm beschikbaar zijn, kan je krijgen door CTRL+/ (of CMD+/ op macOS) te drukken.

Classic Email Templates in Lightning: Het was in Lightning niet mogelijk om de Classic templates te gebruiken, men moest echt Lightning templates gaan aanmaken. Nu is het mogelijk deze Classic templates (Text, Custom HTML & Letterhead) opnieuw te gebruiken.

Rich Text Editor opnieuw geactiveerd: Door een security-update (Locker Service) kon de ingebouwde rich text editor in Salesforce niet geïnitialiseerd worden. Dit probleem is nu verholpen door over te schakelen van CKeditor op Quill.

Integratie met Outlook en Gmail: De integraties tussen Salesforce en Outlook of Gmail zijn geenszins nieuw, maar zijn in deze release wel sterk uitgebreid. Zowel voor Outlook als Gmail is het nu mogelijk om contacten en agenda-evenementen automatisch én in twee richtingen te laten synchroniseren. Wijzigingen die je in Salesforce doet, worden dus doorgevoerd naar Outlook of Gmail, en omgekeerd. Daarnaast zijn er nog tal van kleine wijzigingen, zoals het opslaan van attachments in Salesforce, die de integratie veel bruikbaarder maken dan voordien, een overzicht kan je hier vinden.

Bestanden: File management in Salesforce kreeg een grondige makeover in de Summer release. Zo kan je nu onder andere interne bestanden publiek delen, kan je meerdere bestanden tegelijk opladen en wordt het gebruik van externe opslagservices een stuk eenvoudiger en beter geïntegreerd. Daarnaast gaan ook de gebruikslimieten voor bestanden sterk de hoogte in om zorgeloos gebruik te kunnen maken van de storage die Salesforce aanbiedt.

Externe zoekmachines: Naast de krachtige zoekmogelijkheden die Salesforce aanbiedt om een volledige organisatie te doorzoeken, heeft men nu een uitbreiding voorzien om ook externe zoekmachines aan te spreken rechtstreeks vanuit Salesforce. Op die manier wordt het bijvoorbeeld mogelijk om rechtstreeks vanuit de Salesforce naar een klant te zoeken, en naast zijn klantenfiche, opportuniteiten, contacten en dergelijke (Salesforce), ook zijn gerelateerde Dropbox-bestanden (extern) te zien.

Service Cloud

Binnen de Lightning Service Console is er nu (en dit geldt ook voor de Sales Console) een split view beschikbaar die een gebruiker toelaat om het overzicht te behouden van zijn openstaande Cases, terwijl hij of zij aan een concrete Case werkt. Je kan nu op een Case ook duidelijk zien of opgeslagen Attachments gerelateerd waren met een bepaalde e-mail.

Field Service introduceert in Summer 17 ook Inventory Management, waardoor je makkelijk beschikbare apparatuur of onderdelen kan opvolgen. Ook de mobiele app krijgt een belangrijke update: onder meer de offline-ondersteuning is verbeterd, en het is nu ook mogelijk voor een technieker om opdrachten dicht in zijn buurt te zien, om op die manier efficiënter alle Cases te kunnen doorlopen. De iOS-app gaat in deze update naar versie 2, Android krijgt intussen de beta-status.

Einstein

Na een hoop gerelateerde acquisities kondigde Salesforce in 2016 Salesforce Einstein aan, een AI-systeem dat gebruikers onder meer toelaat intelligente lead scoring te doen en op een geautomatiseerde, intelligente manier inzichten geeft over opportuniteiten, accounts en customer journeys.

In deze release werden een aantal interessante en concrete toepassingen op basis van Einstein geïntroduceerd. Zo biedt Einstein nu de mogelijkheid om automatisch nieuwe contacten te herkennen uit data die het uit e-mail -en activiteitsverkeer van bijvoorbeeld opportuniteiten kan halen. Op die manier hoef je niet steeds nieuwe business-contacten toe te voegen in je adresboek, maar doet Salesforce zelf de nodige research om je proactief contactvoorstellen te doen.

Ook de voorspellingen op Accounts en Opportunities werden uitgebreid en verbeterd, en er werd een trailhead opgezet die het ganse AI-gebeuren tastbaarder maakt voor een eindgebruiker. Salesforce Einstein zit evenwel niet bij de standaardlicentie die Salesforce voorziet en is dus optioneel.

Developers

Ook voor developers zijn er een hoop nieuwe features die de ontwikkeling van Lightning-componenten moet versnellen en vergemakkelijken. Er werden een aantal nieuwe componenten en objecten voorgesteld, velen werden ook aangepast. Belangrijk voor ons is de Lightning Data Service, een model dat toelaat om binnen componenten volledig declaratief sObjecten in te laden, zonder daarvoor Apex-code hoeven te schrijven, terwijl caching over verschillende pagina's volledig geautomatiseerd gebeurt.

Het force:createRecord-event aanvaardt vanaf nu ook een defaultFieldValues-object, wat ons toelaat om nieuwe records aan te maken en daarvoor reeds standaardwaarden te voorzien voor de velden of relaties die we wensen. Het ontbreken daarvan bleek een belangrijke drempel waardoor we nog vaak teruggrepen naar VisualForce-pagina's, dat is in deze versie ook volledig van de baan.

Conclusie

Hoewel er opnieuw tal van nuttige features werden geïntroduceerd, een deel waarop een grote userbase al een tijd ongeduldig zat te wachten, zijn wij in deze release het sterkst onder de indruk van de algemene snelheidswinsten die men heeft kunnen boeken in Lightning. Zowel op Desktop als in de Salesforce1-app voelt het navigeren een stuk sneller.

Salesforce zet duidelijk heel sterk in op de nieuwe interface: ze bieden in deze release zelfs de mogelijkheid aan admins om Lightning als enige interface over te houden voor zijn gebruikers. Daarnaast werd ook een tool ontwikkeld die admins toelaat bepaalde groepen of segmenten gebruikers te laten overschakelen naar Lightning, om zo een gefaseerde aanpak te kunnen voeren.

Volgens Salesforce zelf raken gebruikers inmiddels volledig overtuigd van de nieuwe interface: meer dan 70% bevestigde in een bevraging dat ze het gevoel hebben dat hun productiviteit met meer dan 40% is gestegen sinds ze zijn overgeschakeld.

Volledig overtuigd van de Salesforce Lightning Experience? U kunt Raf De Kimpe, onze Customer Success Manager contacteren voor een eerste introductie door een mailtje te sturen naar raf.dekimpe@cloudinnovation.be.

Over ons

Cloud Innovation is een officiële Salesforce-partner en heeft jarenlange ervaring met het implementeren en consulteren van Salesforce-projecten. Indien u zich afvraagt of Salesforce een goede fit kan zijn voor uw business case, contacteer ons dan zeker voor meer informatie.