afbeelding van Jorne Van Landschoot

Door Jorne Van Landschoot

donderdag, 31 augustus, 2017

Salesforce Lightning werd voor het eerst aangekondigd op Dreamforce in 2014. In 2015 was het dan zover, Lightning werd uitgerold op Salesforce en klanten en partners kregen toegang tot nieuwe functionaliteiten. Sinds de laatste releases maakt Salesforce Lightning furore in de wereld van CRM en business applicaties. Een snel en eenvoudig te gebruiken platform waarmee u productiever te werk kunt gaan. Waarom u zou moeten switchen? Wij zetten even de belangrijkste voordelen voor u op een rijtje.

Bouw applicaties met de Lightning App Builder en vul aan met de AppExchange

Salesforce Classic is een degelijke interface maar lijkt hier en daar al wat gedateerd. Met Lightning bracht Salesforce een frisse look & feel waarbij vooral ook onder de motorkap werd gesleuteld. Dankzij een nieuwe feature, Lightning App Builder, zijn de page layouts aanpasbaar geworden door een simpele drag-and-drop interface. Meerdere kolommen, related lists op verschillende plaatsen, chatter op de zijbalk,... noem maar op. Met Lightning is dit allemaal mogelijk en kunt u een pagina volledig inrichten en personaliseren zoals u het wenst. Met Lightning is dit allemaal mogelijk en kunt u een pagina volledig inrichten zoals u het wenst.

Is er nog iets wat ontbreekt in uw user interface dan kan u dit misschien wel terug vinden op de AppExchange, zowel gratis als betalend. Naadloos wordt dit geïmplementeerd in Salesforce, volledig in Lightning.

Salesforce1 & vernieuwingen

De nieuwe vormgeving stelt zich ook gebruiksvriendelijker op naar mobiele apparaten. Een opportuniteit op closed won zetten of uw sales dashboard bekijken? U ziet het allemaal in Salesforce1 Lightning look & feel. Geen kleine tekstjes waar u moet op klikken: met Lightning wordt alles intuïtiever. De Salesforce1 app is gemaakt met Lightning, wat wil zeggen dat zowel Salesforce1 als Salesforce compleet gelijklopend zijn qua gebruikservaring en eenvoudigheid.

Ook de zoekfunctie heeft er met de komst van Lightning een pak functionaliteit bij gekregen. Indien u een account zoekt, kan u beginnen met ‘Account’ te typen en uw zoekopdracht wordt beperkt tot de Accounts. Geen gelijknamige records meer in uw overzicht.

 

Een andere leuke feature is Kanban: dit overzicht geeft een duidelijk beeld van welke opportunities in welke stage zitten. Met dit overzicht kan u snel zien welke opportunities bijna afgerond zijn en welke nog aandacht nodig hebben. Bovendien kan Kanban gebruikt worden voor elk Salesforce object. Dit wil zeggen dat u bijvoorbeeld ook case statussen kunt weergeven op een Kanban view.

Lightning for Outlook & Community

Een nieuwe exclusieve feature voor Lightning is ‘Lightning for Outlook’. De nummer één in CRM, Salesforce, is een partnership aangegaan met Microsoft, de nummer één in productiviteitstoepassingen. Dit betekent dat er een complete integratie is tussen Outlook en Salesforce. Contacten en kalenders worden direct gesynchroniseerd zodat u geen contacten manueel moet opzoeken in Salesforce om dan aan te maken in Outlook. Een nieuwe klant zal u zo terug vinden en kan u direct contacteren in Outlook. Bovendien kunt u belangrijke mailtjes loggen aan het juiste Salesforce record vanuit uw Outlook mailbox.

Lightning is ook extern te gebruiken, u kan deze gebruiksvriendelijke omgeving openstellen naar uw klanten door een Lightning Customer Community te creëren. Door dezelfde Lightning App Builder kan u deze community aanpasbaar maken in uw huisstijl. Bovendien hebben uw klanten vanop elk toestel toegang tot de Customer Community.

Over Lightning Communities vindt u meer informatie in deze blogpost.

Lightning is de toekomst!

Salesforce Lightning brengt heel wat veranderingen zowel in uiterlijk alsook in de manier van werken. Zowel Salesforce Classic als Lightning zullen nog even naast elkaar bestaan maar Salesforce Lightning is the way to go! Op maat ontwikkelde Visualforce pages kunnen gestyled worden met Lightning look and feel of deze kunnen opnieuw opgebouwd worden aan de hand van Lightning Components. Deze Lightning Components bieden extra flexibiliteit waardoor deze  op andere page layouts in Salesforce kunnen terugkomen. Meer info over Lightning Components vindt u terug in een eerdere blogpost.

Na dit alles is het overduidelijk dat dit de toekomst is. Naarmate mobile friendly belangrijker zal worden, zal Lightning niet meer weg te denken zijn in de toekomst. In de volgende releases staan er nog een hele lijst aan aanpassingen op de planning, waaronder een compactere weergave op grotere schermen, aanpasbare achtergronden en filters op Lightning Record Pages.
Bent u een Salesforce gebruiker en bent u benieuwd naar wat Lightning voor u en uw bedrijf kan betekenen? Stuur dan zeker een mailtje naar info@cloudinnovation.be voor een eerste introductie.