De uitdagingen waarmee Cras te maken heeft

Uitdagingen

Cras is een familiebedrijf met 140 jaar legacy op de teller. De onderneming bevindt zich in een vrij traditionele markt die de laatste jaren ook onderhevig is aan sterke veranderingen.  De rol van de verkoper verschuift van puur verkoop naar expertise delen met de klant. Daarnaast ontsnappen ook traditionele sectoren als de bouw niet aan de digitalisering die talloze opportuniteiten met zich meebrengt maar ook maakt dat alles sneller en efficiënter moet. 

Administratie of ingewikkelde processen nemen vaak te veel tijd in beslag. De verkoper moet maximaal ondersteund worden in deze taak door data en processen te stroomlijnen en zeer eenvoudig - ook onderweg - toegankelijk te maken. Als expert is het voor de verkoper belangrijk om maximaal met de klant en de producten bezig te kunnen bezig zijn.  Het was daarbij vooral een uitdaging om uit de grote hoeveelheid aan leads en offertes objectief te gaan bepalen om op het juiste moment met de juiste zaken bezig te zijn om zo efficiënt en rendabel mogelijk te gaan werken.  Op die manier krijgt de klant een optimale beleving naar opvolging toe en krijgen en haalt een commercieel medewerker meer successen dan voorheen.

 

Hoe de uitdagingen aangepakt werden

Oplossing

Cras zocht een oplossing die met hen kon meegroeien en connecteren met andere bestaande databronnen zodat informatie gecentraliseerd geraadpleegd kan worden.Met Salesforce hebben ze hiervoor de juiste oplossing gekozen. 

In hun Salesforce implementatie partner zochten ze een bedrijf dat kennis en ervaringen had in B2B sales management en verder ging dan enkel de implementatie van de CRM oplossing. Een partner die bestaande procedures kritisch analyseert en helpt transformeren. Echt iets voor Cloud Innovation dankzij onze ervaring in Sales en Visits management.

De opzet die we bij Cras opgeleverd hebben bestaat uit een combinatie van Salesforce standaardoplossing en onze eigen Cloud Innovation accelerators. We lichten ze graag even toe

  • Salesforce Sales Cloud bevat alle standaard functionaliteiten om een sales organisatie vlot te ondersteunen en maximaal te laten renderen. Van het beheer van klanten en prospecten tot opportuniteiten, lead management, activiteiten beheer, forecasts en reports en dashboards. Allen op het meest intuïtieve CRM platform op de markt, Salesforce.
  • Met de Salesforce Maps oplossing brengen we alle data uit Salesforce geografisch in  kaart. Hoe plan ik best mijn verschillende afspraken zodat ik minimale verplaatsingen moet doen? In welke regio’s staan we sterk? Deze vraagstukken  zijn door Salesforce Maps perfect te beantwoorden. 
  • De kers op de taart? Onze Cloud Innovation oplossing voor Visit management: Visit 360. We breiden de standaard functionaliteiten van Sales Cloud uit met deze oplossing. We geven inzicht aan management en verkopers over de bezoek prioriteit van klanten, dankzij objectieven worden belangrijke topics, te bespreken met de klant, niet over het hoofd gezien en bezoekverslagen geven nog meer inzicht in wat er leeft. De klant komt op deze manier echt centraal te staan.

Naast de systeem functionaliteiten hebben we samen met Cras een doorgedreven coaching traject doorlopen. We hebben de medewerkers  verder op weg geholpen in de digitale transformatie van de organisatie en hen gecoacht om hun dagelijkse job te laten ondersteunen door Salesforce. Geen saaie trainingen maar hands on sessies. Een aanpak die zijn meerwaarde al in verschillende projecten heeft bewezen.

 

Wat zijn de voordelen?

Voordelen

Dankzij Salesforce en onze Visit 360 oplossing hebben de Sales medewerkers van Cras accurate informatie ter beschikking vanaf 1 systeem, Salesforce. Deze oplossing zorgen er voor dat ze beter inzicht hebben in hun klanten, minder tijd spenderen aan administratie en meer aan hun core business, verkopen.

De mobiele applicatie ondersteunt de verkoper in het uitvoeren van klantenbezoeken.

Dankzij de eenvoudige data input en validatie is rapportage en marketing segmentatie kinderspel geworden. 

Naar de toekomst toe ziet Cras enkel nog maar een toename van de voordelen wanneer bijkomende afdelingen en externe oplossingen geïntegreerd gaan worden. Voor Cras is Salesforce en Cloud Innovation dan ook een lange termijn partnership.

Hoe we dit project hebben aangepakt

Project Aanpak

Cloud Innovation daagde Cras uit gedurende het project om bestaande processen kritisch te bekijken en waar nodig te transformeren. 

Tijdens een doorgedreven analyse werden de werkwijzen en requirements van Cras goed in kaart gebracht. Samen met het projectteam en enkel key users werd de omgeving opgezet met het oog op maximale gebruiksvriendelijkheid. Er wordt gebruik gemaakt van list views, In App Guidance en flows. 

User adoptie staat centraal in het project. Er werd een uitgebreid coaching traject opgezet. Een aantal enthousiaste vrijwillige key users werden als ambassadeur ingeschakeld om collega’s te ondersteunen bij hun eerste stappen op het Salesforce platform. Feedback van de gebruikers werd via Salesforce Chatter verzameld en verwerkt.  

Na een intensief adoptietraject zijn er steeds meer ambassadeurs van Salesforce en wordt de meerwaarde van de tool ook meetbaar en voelbaar voor alle gebruikers.

Het opleveren van het project betekende geen einde van de samenwerking met Cras, integendeel. Cloud Innovation engageerde zich om Cras te blijven ondersteunen in hun digitale transformatie door hen verder te laten groeien op het Salesforce platform. 

Voor ons was het een prettige en constructieve manier van werken met Cloud Innovation. Een goede balans tussen technische kennis en begrip van het bedrijf. Beloften en timing werden op een correcte manier afgehandeld.

- Dirk Van Houwe, CTO

Client